Sunday, December 13, 2009

Austrian Iron Man 2011

Lägger ut mailet jah skickat ut tidigare:

Gents,

Jag har ju som ni vet gått ut hårt och bettat på att jag skall genomföra en riktig Iron Man 2011.

Efter lite research har jag bestämt mig för Austria IronMan i Kärnten som går av stapeln Söndagen den 3 juli om jag räknat rätt.
Anmälan öppnar den 5 Juli 2010 och det gäller att vara snabb på anmälningsknappen då detta lopp verkar bli fullbokat väldigt fort!

Jag har som sagt redan bestämt mig för detta, men vill naturligtvis gärna ha med mig en eller flera vapendragare, och då är ju NI de som står överst på min listaJ.

Lite info och upplägg:

Tänkt period: Torsdagen 30/6 – Onsdagen 5/7
Åker från Stockholm på torsdagen, framme på fredagen (en övernattning på vägen) – Hem Onsdagen (direkt hem, turas om att köra)

Loppet kan ni läsa om på:
http://ironmanaustria.at/de.htm

Resa: Om vi blir ett par stycken (max 4-5), så är min tanke att bila ner. Bör vara det lättaste och mest ekonomiska sättet. Man åker ner ett par dagar innan (fredag) och stannar och ”semestrar” några dagar efter för att komma hem ”lagom” till VansbrosimningenJ.

Boende: Finns ett antal alternativ som skulle passa, har gjort lite research.
Anmälan: Som sagt bör vi anmäla oss direkt 5 juli 2010.
Övrigt: Österrike är ett fantastiskt land med fin natur och möjlighet till lite golf, sommarskidåkning, bad, vandring eller andra härliga aktiviteter.

Förberedelser: Detta är naturligtvis helt individuellt. Min Actionplan tänkte jag dock dela med mig av och ser ut som följer:

Inköp av Materiel: Garmin GPS-klocka. Simdräkt anpassad för Triathlon – Gå in på denna site och få tips:
http://www.svensktriathlon.org/ - Läs framförallt, - Så kommer du igång – Packlista läger.
Simkurs: Bröstsim och Frisimskurs i 3 terminer med början VT10.
Kosthållning och viktminskning – Från 88kg till 80kg. Ev få hjälp med kost och träningsråd.
Tävlingskalender: Se bifogad tävlingskalender för 2010 nedan. Förutsätter naturligtvis också en Tävlingsplan för VT 2011.
Samhörighet och Coachning – Det är här ni kommer in!!!


Ungefärligt kostnadsförslag:

Resa: 1.600:- / pers vid 4 pers. (ca 500 mil X 10:- + 1.500 för färja)
Boende: 3.300:- / pers, övernattning 5 nätter = 600:-/natt i Kärnten + 300:- nånstans i Tyskland
Anmälan: 4.000:- (Dyrt, jag vet! Kan inte hitta på hemsidan nån anmälningsavgift, men ser att IronMan i Nice kostar 370€)
Mat&Övrigt: 3.000:-

Totalt:- ca 12.000:-

Detta kan låta och verka extremt dyrt och svårt att försvara hemma, att vara borta nästan 1 vecka och lägga ut 12 lappar.
Men om vi börjar spara redan nu, 750:- / månad så får vi ihop 13.500:- till sommaren 2011. Och vi är ute i god tid och förvarnar våra kära familjer.

En Svensk Klassiker i all ära, men har man genomfört en Iron Man, då är man hård! Då kan man va stolt! Man blir inte yngre, förutsättningarna blir inte bättre! Och man kommer må fantastiskt när man genomfört denna utmaning ett flertal kilo lättare.

Låt oss diskutera detta vidare under skidlägret i Bruksvallarna! Jag skulle vilja ha med Er. Om alla (kanske mot förmodan?) skulle vilja anta denna utmaning, så får vi tränga ihop oss 5 pers i en bil. Mysigt, men det löser vi.

Jag tar på mig att fixa ALLT i form av logistik etc. Träningen får ni dock sköta självaJ!
Det enda jag begär är ert Commitment, ett beslut som är tufft att ta (ingen återvändo) och att ni utmanar er själva!

PS. Som lite inspiration kan ni läsa Marcus Normans blogg:
http://inormanforironman.blogspot.com/

/D

No comments:

Post a Comment